گتوند فناوری

به وبگاه فناوری اطلاعات گتوند خوش آمدید

به وبگاه فناوری اطلاعات گتوند خوش آمدید

گتوند فناوری

در این وبلاگ سعی داریم روزانه جدید ترین مطالب فناوری را در اختیار شما قرار دهیم.

نویسنده

تصاویری از لوازم جانبی عجیب!

تا امروز تقریبا تمام کارهای کامپیوتری از طریق کیبورد و موس انجام می‌شود و این دو وسیله دو جزو جداناپذیر کامپیوترهای خانگی حساب می‌شوند.  اما علم ارگونومیک و صنعت بازی‌های کامپیوتری نیاز به لوازم جانبی پیشرفته‌تر و حرفه‌ای‌تری را ایجاب می‌کرد. بر اساس همین نیاز طی سال‌ها دستگاه‌های جانبی متفاوتی اختراع شد که برخی از آنها با موفقیت روبه‌رو شد و برخی نه. در زیر با چند نمونه از عجیب‌ترین اختراعات در این زمینه آشنا می‌شوید:

Titan Sphere: اواخر دهه ۹۰، دوران طلایی صنعت بازی‌های کامپیوتری بود و در نتیجه وسایل جانبی متفاوتی نیز پا به عرصه ظهور گذاشت. جویستیک نیز یکی از همین وسیله‌ها بود، اما محصولات متفاوت و عجیب‌تر خیلی زود به بازار وارد شد. یکی از همین وسیله‌ها Titan Sphere محصول شرکتSecond Generation Research Laboratories بود که متاسفانه این کارخانه سازنده دستگاه‌های جانبی عمر چندانی نداشت.

Titan Sphere

Titan Sphere دستگاهی همانند دسته بازی معمولی بود که انگار از وسط به دو نیم تقسیم شده بود. دو قسمت جدا از هم این دستگاه از طریق یک محفظه استوانه‌ای به یکدیگر متصل شده بودند که این اجازه را به هردو قسمت دستگاه می‌داد که آزادانه و مستقل حرکت کنند. همین شیوه به دستگاه ظاهری جویستیک مانند می‌داد که به راحتی دسته‌های بازی بود و همین‌طور می‌شد به راحتی روی پا از آن استفاده کرد. باقیمت بسیار بالای ۹۹/۱۲۹ دلار و با وجود چندین تحلیل مثبت این دستگاه با شکست فاحشی از بازار بیرون رفت. Tiatan Sphere در حال حاضر به یک افسانه تبدیل شده و پیدا کردن آن در بازار تقریبا محال است و حتی در دنیای مجازی نیز اطلاعات‌اندکی از آن وجود دارد.

 iGrip Ergonomic Keyboard: کنترل عجیب و بومرنگ شکل iGrip  وسیله‌ای مفید برای کاربران بود؛ هم کیبورد و هم دسته بازی. این وسیله به گونه‌ای طراحی شده بود که با در دست گرفتن آن تمام انگشت‌های دست به راحتی با دگمه‌های دستگاه تماس پیدا می‌کرد و حتی احتیاج به موس هم از بین می‌رفت. طبق گفته سازندگان کاربران این وسیله می‌توانستند  بیش از ۵۰ کلمه در دقیقه تایپ کنند، اما در حقیقت این وسیله نتوانست برای بسیاری از افراد جایگزین کیبورد و موس معمولی شود؛ زیرا دسترسی به برخی حروف خاص برای کاربران بیشتر از حد انتظار زمان می‌برد.

 iGrip Ergonomic Keyboard

OCZ Neural Impulse Actuator: هیچ وقت دوست داشتید که هنگام بازی حریف خود را با نیروی ذهن خود به زمین بزنید؟ به حقیقت پیوستن این رویا با Impulse Actuator چندان دور از ذهن نیست. این دستگاه سال ۲۰۰۸ به بازار معرفی شد. این دستگاه با استفاده از تکنولوژی OCZ  و با اتصال به سر کاربر می‌تواند با کمک حسگر حرکت ماهیچه پیشانی و صورت و همچنین دریافت کننده فعالیت اعصاب مغز بازی را پیش ببرد. پس به جای کلیک موس تنها کافی است به حریف خود اخم کنید و به سمت وی نارنجک پرتاب کنید! طبق گفته تحلیل‌کننده‌ها، ادعای سازندگان این دستگاه دقیقا مطابق با واقعیت است. البته یاد گرفتن کامل استفاده از آن ممکن است کمی زمانبر باشد و همچنین طی بازی تمامی فعالیت‌ها از این طریق قابل کنترل نیست. استفاده از Actuator به طور چشمگیری نیاز به استفاده از کیبورد و موس را کاهش می‌دهد، اما عوارضی هم دارد. NIA طی سال‌ها استفاده ممکن است باعث تشدید چین و چروک‌های صورت شود و همچنین سردردهای فراوانی نیز به همراه دارد. البته در سال ۲۰۱۱ شرکت سازنده این دستگاه عنوان کرد که این وسیله دیگر تولید نمی‌شود.

 OCZ Neural Impulse Actuator

 Safetype keyboard: یک کیبورد معمولی دشمن سلامتی ا‌ست. مچ، آرنج و ساق دست‌هایتان را  به آرامی به خاطر موقعیت بد هنگام نوشتن از بین می‌برد. خوشبختانه مخترعان راهکار ارگونومیک استفاده از کیبوردهای SafeType را ارائه کرده‌اند که با به وجود آوردن موقعیت بهتر و سالم‌تری برای مچ دست‌ها هنگام تایپ از آسیب دیدگی دست‌ها جلوگیری می‌کند. طراحی این کیبوردها یک مشکل کوچک دارد؛ دکمه‌های کیبورد هنگام تایپ به هیچ عنوان قابل دیدن نیست و اگر شما یک تایپیست حرفه‌ای نباشید ممکن است در این مورد به مشکل مواجه شوید. سازندگان این دستگاه تلاش کرده‌اند با اضافه کردن یک آینه به کناره‌های دستگاه این مشکل را حل کنند که ظاهرا تا حالا خوب بوده است.

 Safetype keyboard

Railroad  Train Cab Controller: قطارها جالب‌اند. دیدن آنها و شنیدن صدای بلند بوقشان لذت بخش است، اما راندن قطارها در واقعیت شاید چندان هم راحت نباشد. بسیاری افراد هستند که با استفاده از بازی‌های شبیه سازی، هدایت قطار را تجربه می‌کنند. به دلیل محبوبیت بالای این بازی‌ها دسته‌های کنترل کننده مخصوص هم اختراع شد. شرکت RailDriver این محصول را با ۴ مرحله و ۳۴ برنامه متفاوت و همچنین صفحه مانیتور LED تولید کرده است. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که رویای راندن قطار را در سر می‌پرورانند، با کمک این دستگاه می‌توانید رویای خود را به حقیقت تبدیل کنید.

 Railroad  Train Cab Controller

orbiTouch: آیا می‌توان بدون کمک  دست‌ها به تایپ کردن و استفاده از کیبورد فکر کرد؟ البته که نه، ولی مخترعان بالاخره راهی برای افرادی که به هر دلیلی امکان استفاده از کیبوردهای معمولی را ندارند پیدا کرده‌اند؛ راه‌حل این مشکل orbiTouch است. وسیله‌‌ای که در نگاه اول به ماساژور پا شباهت دارد. هر کدام از قسمت‌های دایره شکل این دستگاه می‌تواند در ۸ موقعیت مختلف بچرخد و با ترکیب موقعیت‌های مختلف، یک حرف الفبایی نوشته می‌شود. سازنده orbiTouch ادعا کرده است که بعد از ۱۵ تا ۲۰ ساعت تمرین فرد می‌تواند ۳۸ کلمه در دقیقه تایپ کند که چندان زیاد نیست، اما در هر صورت برای افرادی که نمی‌توانند از کیبوردهای معمولی استفاده کنند گزینه خوبی‌ است.

 orbiTouch

Force Dynamic 401: امروزه شبیه سازهای رانندگی به میزان قابل توجهی پیشرفت کرد‌ند و می‌توانند تقریبا صدا و تصویر بسیاری از وسایل نقلیه را شبیه سازی کنند. تنها موردی که شاید این بازی‌ها نتوانند ایجاد کنند، حس رانندگی کردن است، البته در صورتی که Force Dynamic 401 داشته باشید دیگر نگران فقدان این حس نخواهید بود. این دستگاه خارق‌العاده که ایده اولیه آن زاییده افکار یک دانشمند غیرعادی است، سه صفحه نمایش بزرگ دارد و صندلی آن هم روی یک صفحه متحرک هیدرولیک قرار دارد که بالا و پایین می‌رود و همچنین برای القای حس نشستن در اتومبیل به اطراف نیز حرکت می‌کند. زمانی که شما فرمان را می‌چرخانید کل دستگاه به همان طرف می‌چرخد و همین تجربه را زمانی که مثلا از روی دست‌انداز رد می‌شوید، خواهید داشت. مسلما این دستگاه وسیله‌ای است که شاید عاشق آن شوید، اما یک خبر بد و آن هم این است که قیمت این دستگاه استثنایی  مبلغ بالایی حدود ۱۰۰.۰۰۰ دلار است. شاید بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند یک اتومبیل اسپورت با این مبلغ بخرند که کاملا منطقی به نظر می‌آید!

 Force Dynamic 401

Peregrine Gaming Glove: دستـــکش‌هــای گیمینـگ هیچ وقت نه راحت بوده‌اند و نه کــارآیی لازم را داشته‌اند، اما هرگز از مد نیفتادند. واقعا چرا؟ یکی از شرکت‌هایی که با پشتکار فراوان هنوز دست از تولید این محصول نکشیده است شرکت Peregrine است. با کمک سنسورهای تعبیه شده در این دستکش‌ها، گیمر می‌تواند به جای فشار دکمه‌ها با حرکت انگشتان دست، بازی را پیش ببرد.این دستکش بیشتر برای بازی‌هایی مناسب است که درآن از دکمه یا کیبورد استفاده محدودی می‌شود. همچنین برای فرستادن دستورهای مختلف از طریق این دستکش‌ها شما باید مدام دست‌های خود را در هوا تکان دهید که شاید ظاهر چندان جالبی نداشته باشد.

 Peregrine Gaming Glove

 Portable Finger  Mouse: گاهی اوقات اختراع یک وسیله جانبی می‌تواند با موفقیت به فروش انبوه برسد و گاهی اوقات نیز این اختراعات حکم یک وسیله بی‌مصرف را دارند. در موردportable Finger Mouse مورد دوم صدق می‌کند. یک موس usb  که شبیه ماشه اسلحه است و دو دکمه و یک توپ چرخنده کوچک دارد و به قیمت ۱۶ دلار در آمازون به فروش می‌رسد. مشکلی که در ابتدای استفاده از این وسیله به نظر می‌آید این است که ظاهرا این وسیله برای استفاده روی میز طراحی نشده است، اما برای فعال سازی نیاز به اتصال به usb دارد. به همین دلیل با وجود اینکه می‌توانید دستان‌تان را آزادانه حرکت دهید، اما زیاد نمی‌توانید دور شوید. به هرحال استفاده از این وسیله در عمل چندان جذاب به نظر نمی‌آید و در مقایسه با موس‌های بدون سیم  خریدن این محصول دور ریختن پول است.

Portable Finger  Mouse

نظرات  (۰)

.هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی