گتوند فناوری

به وبگاه فناوری اطلاعات گتوند خوش آمدید

به وبگاه فناوری اطلاعات گتوند خوش آمدید

گتوند فناوری

در این وبلاگ سعی داریم روزانه جدید ترین مطالب فناوری را در اختیار شما قرار دهیم.

نویسنده

راهنمای خرید دوربین دیجیتال

برای بسیاری از ما خرید دوربین دیجیتال کار ساده ای نیست. با انواع مختلف و با اندازه، ویژگی ها و قیمت های متفاوت انتخاب و خرید را برای مشتریان بسیار مشکل کرده است.

جدا از انواع مختلف دوربین های دیجیتال که در بازار موجود است، گاهی با اصطلاحات فنی و خاص در این دوربین ها رو به رو می شویم که اطلاعات زیادی از آنها نداریم.

اگر شما هم قصد خرید یک دوربین دیجیتال مناسب با نیازهای خودتان دارید و اصطلاحات و ویژگی های موجود در این دوربین ها شما را سر در گم کرده است در ادامه این راهنمای خرید با ما همراه باشید.

camera

رزولوشن

عموما به آن مگاپیکسل می گویند. این عدد نشانگر تعداد پیکسل هایی است که دوربین برای تولید یک عکس استفاده می کند. اکثر دوربین های امروزی تعداد پیکسل بالایی دارند و عموما بیش از نیاز است. بنابراین تعداد پیکسل ویژگی آنچنان مهمی به حساب نمی آید. البته مراقب دوربین های ارزان با رزولوشن بالا باشید زیرا معمولا قدرت پردازش کمی دارند و عکس های بزرگ عملکرد آنها را کند می کند.

لنز

در مورد لنز ۲ مسأله مهم وجود دارد. یکی فاصله کانونی و دیگر روزنه لنز یا Aperture. فاصله کانونی که با میلی متر اندازه گیری می شود. در واقع بیانگر مقداری از صحنه عکاسی است که تحت پوشش لنز قرار می گیرد که اصطلاحا به آن زاویه دید می گویند.

هر چه فاصله کانونی بیشتر باشد اشیاء بزرگ تر به نظر می رسند و حجم بیشتری از فریم را پر می کنند.

لنزی که دارای فاصله های کانونی متفاوت باشد، زوم لنز نامیده می شود. در واقع ویژگی زوم در دوربین های دیجیتال نسبت بلندترین و کوتاه ترین فاصله کانونی در لنزها است.

برای مثال یک لنز mm ۱۰۰ – ۲۰ ، زوم ۵X دارد. در برخی موارد انتخاب دوربینی که قابلیت تعویض لنز داشته باشد انتخاب های بیشتری در زمینه عکاسی در اختیار شما قرار می دهد.

اولترا واید (کمتر از ۱۸ میلی متر) – مناسب برای صفحه های بزرگ

واید (۱۸ تا ۳۰ میلی متر) – مناسب برای عکس های دسته جمعی

نرمال (۳۰ تا ۷۰ میلی متر) – مناسب برای عکس های شخصی

تله فوتو و سوپر تله فوتو (بیش از ۳۰۰ میلی متر) مناسب برای حیات وحش و رویدادهای ورزشی

معیار Aperture میزان باز شدن لنز و ورود نور است که به آن عدد F نیز می گویند. هر چه عدد F کمتر باشد Aperture بازتر است. با افزایش سایز دریچه، شفافیت جلو و پشت سوژه عکس بیشتر می شود.

میزان شفافیت را عمق زمینه می نامند. هر چه دریچه عریض تر باشد نور بیشتری وارد می شود و کنترل بهتری در مورد عمق زمینه در اختیار قرار می دهد.

اندازه سنسور

ابعاد صفحه دریافت کننده فوتون های نور برای خلق تصویر است. هر چه سنسور بزرگ تر باشد کیفیت عکس ها نیز بیشتر می شود.

با این حال هر چه سنسور بزرگ تر باشد اندازه دوربین نیز بزرگ تر می شود در این مدل متعاقبا لنز بزرگ تری نیز نیاز است که باز هم به اندازه دوربین اضافه می کند.

سنسورهای بزرگ گران هستند و در میزان قیمت دوربین نیز تأثیر زیادی می گذارند

حساسیت به نور

حساسیت دوربین به نور را اصطلاحا حساسیت ISO می نامند. هر چه عدد ISO بیشتر باشد، دوربین عکس های بهتری در نور کم می گیرد. البته هر چه حساسیت به نور بیشتر باشد متعاقبا نویز تصویر نیز بیشتر می شود.

موقعیت یاب

در بسیاری از دوربین های امروزی موقعیت یاب را حذف کرده اند اما برخی مدل های پیشرفته هم چنان موقعیت یاب را دارند. در مواقع نور شدید که امکان دیدن LCD نیست استفاده از موقعیت یاب بسیار کاربردی خواهد بود هم چنین استفاده از موقعیت یاب باعث ثبات و عدم لغزش هنگام گرفتن عکس می شود.

موقعیت یاب ها بر اساس میزان پوشش صفحه درجه بندی می شوند. برخی موقعیت یاب ها نیز دارای اهرم تنظیم فوکوس برای تنظیم زاویه دید نیز هستند.

تثبیت ساز تصویر

این ویژگی امکان گرفتن عکس در موقعیت های پر تکان را فراهم می کند.

سه نوع تثبیت ساز تصویر وجود دارد. سنسور شیفت، اپتیکال و الکترونیکی. نمونه اپتیکال برای ضبط ویدیو در وضعیت های پر تکان مناسب تر است و نمونه سنسور شیفت بیشتر در دوربین هایی که لنز قابل تعریق دارند کاربرد دارد.

حالت الکترونیکی بیشتر در دوربین های ارزان قیمت به کار می رود که از سرعت زیاد شاتر دوربین و حساسیت بالای ISO استفاده می کنند که در نتیجه عکس با نویز بوده و در نور کم کیفیت مناسبی ندارد.

نوع و طول عمر باتری

اکثر دوربین های امروزی از باتری لیتیومی قابل تعریق استفاده می کنند که عمر بیشتری نسبت به باتری های قلمی دارند.

اما اکثر این باتری ها برای یک مدل خاص طراحی شده اما باتری های قلمی را می توان در بسیاری از دوربین ها به کار برد.

هنگام خرید به میزان عمر باتری و تعداد تصاویری که می توانید با هر بار شارژ باتری بگیرید توجه کنید.

ویدیو

برای ثبت ویدیو در مسافرت ها و تعطیلاتتان ۱۰۸۰p/۳۰p یکی از بهترین گزینه ها است که اصطلاحا به آن Full HD نیز می گویند.

منظور از fps نیز تعداد فریم هایی است که در ثانیه ثبت می شود. تعداد فریم بالای ۶۰ امکان ثبت ویدیوهای اسلوموشن را نیز فراهم می کند.

GPS و Wi Fi

از قابلیت های جانبی دوربین های امروزی محسوب می شوند. GPS امکان ثبت موقعیت جغرافیایی محلی که درآن عکس می گیرید را مشخص می کند و با قابلیت wifi می توانید تصاویر ذخیره شده در دوربین را به صورت بی سیم به رایانه و یا دیگر دستگاه ها ارسال کنید.

  • محمد فرج زاده

نظرات  (۰)

.هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی