گتوند فناوری

به وبگاه فناوری اطلاعات گتوند خوش آمدید

به وبگاه فناوری اطلاعات گتوند خوش آمدید

گتوند فناوری

در این وبلاگ سعی داریم روزانه جدید ترین مطالب فناوری را در اختیار شما قرار دهیم.

نویسنده

نانو سیم کارت چیست؟


Nano SIMنانوسیم‌کارت‌ها، از نظر اندازه با سیم‌کارت‌های معمولی تفاوت دارند.

از ورود نانو سیم‌کارت به دنیای تکنولوژی مدتی می گذرد، با این وجود در موارد متعدد کاربران بازار موبایل با این محصول جدید ناآشنا هستند.

 نانو سیم کارتها در واقع نسلی از سیم‌کارت به شمار می‌روند که از نظر اندازه با سیم کارتهای معمول و آنچه پیش از این وجود داشته تفاوت دارند.

نانو سیم کارتها در واقع سیم‌کارتهایی هستند که در برخی گوشیهای هوشمند به کار گرفته شده‌اند و برای استفاده از برخی گوشیها مانند مدل های جدید آیفونهای اپل و برخی انواع تبلت لازم است کاربر به این شکل از سیم‌کارت دسترسی داشته باشد.

ارائه سیم کارتهای نانو در ایران برای اولین بار در نمایشگاه ایران تلکام ۲۰۱۲ اتفاق افتاد و از آن پس به تدریج اپراتورهای مختلف تلفن همراه این نوع سیم‌کارت را ارائه و وارد بازار کردند.

میکروسیم‌ها که پیش از نانو سیم‌کارت به کار می‌رفتند نیز نوع دیگری از سیم‌کارت هستند که همچنان در گوشیها مورد استفاده قرار می گیرند.

براساس این گزارش، نانو سیم کارت، ۴۰ درصد کوچکتر از میکروسیم بوده و دارای ابعاد ۱۲.۳ میلیمتر (طول) در ۸.۸ میلیمتر (عرض) و با ضخامت ۰.۶۷ میلیمتر است.

پیش از این با کم شدن حجم سیم کارت‌ها، میکروسیم به عنوان یک سیم کارت کوچکتر برای گوشی و تبلتهای پیشرفته به بازار تکنولوژی عرضه شده بود اما در نانو سیم کارت، ضخامت نیز تغییر یافته و در مقایسه با میکرو سیم‌کارت، نانو سیم ۱۵ پیکوسانتیمتر نازک‌تر شده است.

اما برای استفاده از این نوع سیم کارتها این سوال پیش می آید که اگر فرد زمانی بخواهد در طول روز یک یا چند مرتبه سیم کارت خود را در گوشیهای مختلف استفاده کند تکلیف او با گوشیهایی که سیم کارت آنها میکرو است چه خواهد بود؟ در این زمینه نیز راهکاری در نظر گرفته شده و مدتی است در بازار پکیج‌هایی ارائه می‌شود که با استفاده از آنها سیم کارت نانو را می توان در گوشیهای معمولی نیز مورد استفاده قرار داد.

همچنین برخی اپراتورهای تلفن همراه نیز سیم کارت هایی را با عنوان دوگانه به بازار وارد کرده‌اند که با استفاده از آنها فرد می تواند به راحتی سیم کارت خود را به حالت‌های میکرو و نانو تبدیل کند.

به طور کلی طی سالهای گذشته سیم کارتها اندازه‌های مختلفی را تجربه کرده اند و سایز کامل، سیم کارت مینی، میکروسیم و نانوسیم که با دستگاهای مختلف کار می‌کنند. همزمان با کاهش سایز دستگاهها تولید کنندگان نیز سعی کردند در اندازه سیم کارتها تغییراتی بدهند.

اولین سایز سیم کارت به صورت سایز کامل بود (۱FF): این سایز تقریباً اندازه کارتهای اعتباری بانکی بود.(۸۵٫۶۰ میلیمتر در ۵۳٫۹۸ میلیمتر به ضحامت ۰٫۷۶ میلیمتر).

پس از آن سیم کارت مینی وارد بازار شد (۲FF) که بخش کوچکتری از همان سیم کارت بود.(با ضخامت قبلی و ۲۵ میلیمتر در ۱۵ میلیمتر)

نسخه بعدی سیم کارت که با نام سیم کارت میکرو(۳FF) وارد شد بازهم طول و عرض کمتری نسبت به قبل داشت.(۱۵ میلیمتر در ۱۲ میلیمتر)

با کوچکتر شدن سایز سیم کارت، سازگاری آنها با نسخ قبلی همچنان رعایت شد، به همین علت با دستگاههای برش خاص و یا قاب مخصوص می‌توان سه نوع ابتدایی سیم کارتها را به یکدیگر تبدیل کرد بدون آنکه مدار سیم کارت صدمه‌ای ببیند.

سرانجام نیز در سال ۲۰۱۲ نانو سیم کارت (۴FF) تولید شد. این سیم کارت بازهم کوچکتر شد. البته برعکس تکامل نمونه‌های قبلی علاوه بر کاهش طول و عرض، ضخامتش نیز کاهش یافت(۱۲میلیمتر در ۸٫۸ میلیمتر با ضخامت ۰٫۷ میلیمتر). در سیم کارت نانو ضخامت پردازشگر به همراه بدنه ضخامتی معادل ۰٫۷ دارد که حدوداً ۱۵ درصد نسبت به نسخ قبلی کاهش ضخامت داشته است.

  • محمد فرج زاده

نظرات  (۰)

.هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی